ریزش مو

جوش صورت،درمان جوش صورت،لک صورت،پوست،زیبایی پوست

ریزش مو

جوش صورت،درمان جوش صورت،لک صورت،پوست،زیبایی پوست

آناتومی و وظایف مو به بیان ساده

آناتومی و وظایف مو به بیان ساده


وظیفه مو برقراری زیبایی و محافظت از پوست سر در برابر عوامل مختلف است.
مو، مانند درخت، علاوه برآنچه که در ظاهر دیده می شود، قسمت هایی دارد که از نظر پنهان اند و در زیر پوست سر قرار گرفته اند، ریشه مو از ساختاری لوله مانند موسوم به فولیکول مو برخوردار است. سلول های جدید در ریشه مو ساخته می شوند. این سلول ها در اثر رشد و تقسیم از پوست سر خارج و رشد قابل مشاهده مو را موجب می شود.
شاید تعجب کنید که وقتی مو قابل مشاهده می شود زمانی است که تبدیل به بافت مرده (شبیه به نوک ناخن) شده است.
هر تار مو از دو بخش اصلی، یعنی ساقه (تنه) و فولیکول (ریشه) تشکیل می شود. ساقه مو از سلول های قدیمی که در اثر رشد سلول های جدید به بیرون از سطح پوست رانده می شوند ساخته شده است.
ساقه مو از سه قسمت کوتیکول (بشره)، کورتکس (قشر) و مغز تشکیل می شود. کوتیکول لایه خارجی ساقه مو را تشکیل می دهد و از سلول های شفافی تشکیل می شود که مانند فلس ماهی یکدیگر را می پوشانند. وضعیت کلی مو تا حد زیاد به وسیله وضعیت کوتیکول مشخص می شود. و این لایه، کش سانی (قابلیت ارتجاع) و انعطاف پذیری مو را موجب می شود. کورتکس (قشر) مو، لایه میانی است و از رشته های طناب مانند پروتئینی ساخته می شود. و کوتیکول از آن محافظت به عمل می آورد. چنانچه کوتیکول مو آسیب ببیند کورتکس بدون محافظ باقی می ماند و رطوبت خود را از دست می دهد وعوارضی، مانند مو خوره ایجاد می شوند. مغز مو ساختمان محافظ تار مو است. نکته جالب توجه آنکه ممکن است این لایه موجود نباشد یا از بین برود، بدون اینکه تار مو ضعیف شود.
ریشه (فولیکول) مو حاوی چندین لایه است که هر یک وظایف مختلفی دارند. در قاعده فولیکول، برآمدگی ای به نام پاپیلا قرار دارد که حاوی مویرگ ها یا رگ های خونی ظریف است که مسول تغذیه سلول ها هستند. قسمت زنده مو، بخشی است که پاپیلا را احاطه می کند و پیاز
(بولب؛bulb) نام دارد و تنها قسمتی است که به وسیله مویرگ ها تغذیه می شود. سلول های پیاز مو هر 23 تا 72 ساعت، یعنی زودتر از هر سلول دیگری در بدن تقسیم می شوند.
فولیکول مو به وسیله دو غلاف احاطه می شود. غلاف داخلی در ادامه ساقه مو قرار دارد و در زیر منفذ غده چربی (سباسه) خاتمه می یابد. غلاف خارجی در تمام مسیر، تا قاعده امتداد پیدا می کند. عضله ای به نام عضله راست نگه دارنده مو در زیرغده به یک لایه فیبری در دور غلاف بیرونی متصل می شود که انقباض آن موجب راست ایستادن مو می شود.  

ریزش مو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد